Tips nieuwsbrieven Carmen de Haan 2021

Juni/Juli 2021

Dit citaat van Godfried Bomans, schrijver en woordkunstenaar (1913-1971 ),
is met grote letters geplaatst op de fietsenstalling van het station Haarlem.
Het raakte mij terwijl ik wachtte bij het fietsersstoplicht richting centrum en het liet mij niet meer los. Wat betekent ‘thuis’ komen? Het zal zeker meer zijn dan de plek waar je nu woont. Wellicht iets vertrouwds, intiems, iets eigens.

Je bent op reis door je eigen leven. Een soort van ontdekkingsreis of zoiets vol onbekende, vaak onbegaanbare wegen, om uiteindelijk weer ergens thuis te komen. Zou het zo niet in elkaar zitten?
Je reist, doet ervaringen op – leuke en minder leuke – en dan kom je met een koffer vol herinneringen weer thuis. Ben je dan écht thuis? Thuis in jezelf?
Blij, verrijkt en geborgen? Of spoken er andere gevoelens door je heen?
Wat een citaat op het station van Haarlem niet allemaal teweeg kan brengen.
Die Godfried toch….

Een welkom thuis is je zó gegund!

Hart-groet
Carmen de Haan

Tip 1
Wie ben je als niemand kijkt? Ben je dan helemaal thuis in jezelf? Trouw aan jezelf?
Wat een mooie, filosofische vraag. En stel dat je ‘ja’ zegt: aan wát van jezelf ben je dan eigenlijk trouw? Aan je rol als vrouw, moeder, vriend, partner, zoon, dochter…. of aan degene die het liefst alleen is: de mopperende, de ambitieuze, de trotse, de idealistische, de kritische. Je ziet het al. Een leuk concept: trouw zijn aan jezelf. Tijd om dit eens te overdenken.

Tip 2
Geef jezelf de vrijheid!
Voel jij wrok naar mensen die je pijn hebben gedaan en je gekwetst hebben? Ben jij kampioen in emoties wegduwen? Dan is trouw zijn aan jezelf een onmogelijkheid. Je kunt je hele leven wachten op een excuus van mensen die je pijn hebben gedaan voordat je echt gaat leven, maar daarmee geef je jouw vrijheid om te leven zoals jij dat wilt aan de ander. Je geeft de ander de macht over jouw leven! Dat kan de bedoeling niet zijn. Krijs, gil, stampvoet, gooi je emoties eruit, ruim op, en neem vervolgens je eigen leven weer volledig terug.

Tip 3
Mag jij volledig mens zijn van jezelf? Mag jij imperfect zijn? Je thuis voelen in jezelf betekent jezelf accepteren inclusief al je tekortkomingen en imperfecties en niet meer de behoefte hebben hier keihard over te oordelen. Thuis zijn in jezelf betekent dat je juist in tijden van struggle, en ondanks je donkere kanten heel veel van jezelf kunt houden. Juist dit hele pallet aan mens-zijn maakt jou zo leuk en interessant.

Tip 4
Waarom verdwalen we toch steeds op onze levensreis? Te vaak zijn we in het leven niet trouw aan onszelf. Waarom? Omdat dat nou eenmaal hoort, omdat het handig is,omdat dat sociaal is, omdat de mensen om je heen dat verwachten, omdat dat bij jouw beroep hoort, omdat je iets wilt bereiken of gewoon omdat je zo vaak ontrouw aan jezelf bent geweest dat je niet eens meer weet wie je bent en waar je voor staat. Allemaal excuses die nergens op slaan.

Tip 5
Wanneer voel jij je thuis in jezelf?
Is het nodig om naar je werkelijke thuis te gaan of kun jij je overal thuis voelen? Wanneer je tevreden bent met jezelf, vertrek je al vanuit een goede basis. Die tevredenheid moet echter geen berusting inhouden. Je dient jezelf wel regelmatig uit te dagen. Gewoon door je grenzen te verleggen. Door vooral niks gek te vinden in het leven, hooguit bijzonder. Want ‘bijzondere dingen’ blijven je bij, helpen je te groeien en wil je onderzoeken. Zo de moeite waard!

Tip 6
Onbewust vergelijk je veel van je ervaringen met die van anderen. Dat iedereen echt anders is vergeten we daarbij, of willen we onbewust gewoon niet accepteren. Ik ben dat bewust geworden toen ik jaren terug voor een vakantie in Tanzania was en daar geld wilde wisselen. Ik stond in een lange rij mensen te wachten tot ik aan de beurt was. Dat ging alleen met een duimafdruk in de inkt op een groot stuk papier. Juist door dat wachten en toekijken hoe iedereen daar zijn duimafdruk afstond aan het papier, besefte ik dat er geen afdruk hetzelfde is. Jij bent jij en daar bestaat geen tweede van.
Jij bent de persoon met wie jij je leven spendeert. Laat je dus nooit iets door anderen aanpraten wat je niet wilt. Je bent uniek, je bent allemachtig prachtig en koester dat.

Tip 7
Jouw leven heeft niet alleen een doel, maar het doel ligt ook besloten ín jouw leven, in de lessen die je leert op jouw levenspad. Soms lijkt het of je op een doodlopend stuk zit en weet je niet meer wat je moet doen. Ga dan naar je hart en vraag hulp. Daar zit je innerlijke kompas. En je krijgt altijd antwoord: een eerste ingeving, een gevoel van zwaarte of lichtheid, een ‘ja’ of ‘nee’.
Vragen die je jezelf daarbij kunt stellen zijn:
• Ben ik op de juiste weg?
• Is het nodig dat ik nog langer ………doe?
• Hoe herken ik de geboden hulp?
Met de antwoorden die je krijgt kun je veel vrijer en bewuster je weg vervolgen.

Tip 8
Gevonden op internet voor jou:

Vele wegen kent het leven,
maar van al die wegen is er één die jij te gaan hebt.
Die ene is voor jou.
Die éne slechts.
En of je wilt of niet, díe weg
heb jij te gaan.
De keuze is dus niet de weg,
want die koos jou.
De keuze is de wijze hoe die weg te gaan.
Met onwil om de kuilen
en de stenen,
met verzet, omdat de zon een weg die door ravijnen gaat, haast niet bereiken kan.
Of met de wil om aan het einde van de weg milder te zijn,
en wijzer, dan aan het begin.
De weg koos jou, kies jij ook hem?

Gedicht van Dag Hammarskjold,
in de vertaling van Hans Stolp

https://www.carmendehaan.nl/

Mei 2021

Surfend op de website van de plaatselijke bibliotheek en kwam ik terecht op een pagina vol gratis online cursussen. Nieuwsgierig scrolde ik door onderwerpen die mij altijd interesseren. Zo kwam ik bij een cursus ‘je vooroordelen de baas’. Aha, leuk! ’n opfrisser! Het eerste ‘raadsel’ wat ik te lezen kreeg is het volgende verhaaltje: Een vader en zijn zoon krijgen een ernstig auto-ongeluk. De vader overlijdt ter plekke en de zoon wordt zwaar gewond naar het ziekenhuis gebracht. De chirurg die hem moet opereren, kijkt naar de jongen en zegt: ‘deze jongen kan ik niet opereren’. ‘Waarom niet?’ vraagt de verpleegkundige verbaasd. De chirurg antwoordt: ‘Omdat het mijn zoon is’.
Hoe is dit mogelijk? Wie is deze chirurg?* Ik kwam er niet uit. Jij Diana?
Toen het antwoord zichtbaar werd, ontdekte ik opnieuw hoe snel ik ‘aannames’ doe. Een levenslang aandachtspuntje. Vooroordelen of aannames maken je wereld kleiner. Hoe minder van dit spul, hoe meer je jezelf de ruimte geeft open-minded te zijn. En dat is precies wat ik mezelf en zeker ook jou heel erg gun!

*Het antwoord vind je hieronder

Hart-groet
Carmen de Haan

Tip 1
Aannames zijn van alle dag. Een aanname is iets wat je denkt of vindt zonder het zeker te weten. Vaak ontstaat er een verrassend nieuw perspectief als je je aannames verandert in ‘het niet weten’. Dan zie je meteen de realistische kant van een ervaring. Dit geeft vrijheid, rust en ruimte en werkt aanstekelijk. Als je voorzichtig bent met wat je voor waar aanneemt ontwikkel je een zachtere persoonlijkheid en straal je meer respect uit naar anderen.

Tip 2
We doen het allemaal:
blindvaren op iets wat we denken te weten. Bijvoorbeeld
als het gaat om informatie of advies van iemand die je hoog acht. Iemand waarvan je verwacht dat die van wanten weet. Je laat je leiden door je eigen interpretaties. Je denkt het te weten. Soms zit je goed. Soms zit je er faliekant naast. In plaats van blindvaren kun je ook jezelf vragen stellen: Is het waar wat ik verwacht? Hoe weet ik dat? Wat heb ik nodig om dit te weten? Weiger om mee te gaan met die altijd opdringerige babbelbox in je hoofd die je maar wat graag onder druk wil zetten. Prikkel je ‘niet weten’ en zoek net zolang tot het goed voor je voelt. Op den duur ga je vanzelf meer vertrouwen op je intuïtie.

Tip 3
We hebben de neiging om de wereld om ons heen in te delen in groepjes. We zien een man of vrouw, blank of donker, jong of oud. Het sociaal indelen van mensen maakt het voor je brein makkelijker, maar het probleem is dat we af en toe ook bepaalde eigenschappen en karaktertrekken aan mensen toewijzen.
Dit kunnen eigenschappen zijn die je uit de media hebt opgepikt,
in films, verhalen die je hebt gehoord of eigenheden die we zelf hebben ervaren hebben bij een ‘soortgelijk’ persoon. Dit zorgt voor onterechte vooroordelen.
Is het waar? Weet je het zeker? Nee? Weg ermee!

Tip 4
Heb je zelf last van de (voor)oordelen die anderen over jou hebben? Probeer dan eens de volgende tips:
Ga omdenken:
Met opzet positief begrijpen wat in eerste instantie negatief overkomt. Bemoeizucht is ook betrokkenheid, pesten is ook aandacht.
Gebruik humor:
Humor is favoriet. Het geeft de ruimte om zonder gezichtsverlies aan een ongemakkelijke situatie te ontsnappen. Lachen ontspant en maakt contact. Wees trots op wie je bent: Standaard is de maat die niemand past, wees blij met wie je bent, hoe je bent: absoluut uniek!

Tip 5
Vooroordelen zijn moeilijk te doorbreken. Als een chauffeur niet goed parkeert, gaat men ervan uit dat er een vrouw achter het stuur zit. Een vrouw die wel goed parkeert, doorbreekt het vooroordeel niet maar wordt eerder beschouwd als de uitzondering op de regel. Vooroordelen ontstaan vaak vanuit onwetendheid.
Ze zijn zeker niet altijd kwaad bedoeld. Wees je hiervan bewust en probeer ze alsnog te doorbreken door ‘de cameracheck’ te doen: Alles wat een camera kan registeren behoort tot de feiten. Alle andere interpretaties zijn invullingen vanuit je gevoel of fantasie.

Tip 6
Neem nooit iets zomaar aan. Een mooi hulpmiddel is: denk ook aan ANNA: Alles Navragen, Niets Aannemen. Als je niet wilt invullen, wat kan je dan wél doen? Zet je luistervaardigheden in, wees stil en moedig de ander aan om meer te vertellen. Wees geïnteresseerd en stel vragen, want daardoor hoef je niet eens meer in te vullen. Je vraagt gewoon om de informatie die je anders moest raden. Veel beter toch?

Tip 7
Hoe word je beter in scherp en oordeelloos waarnemen (zonder te interpreteren)? Het is bijvoorbeeld makkelijker om te communiceren als je veel beter ziet wat je ziet, beter hoort wat je hoort en beter voelt wat je voelt. Je merkt bijvoorbeeld dat het dan bijna onmogelijk is om in onbelangrijke gedachten te verzinken of om in je hoofd te gaan dromen over wat je het beste kan zeggen. Neem elke dag een aantal momenten waarop je bewust gaat zien, horen en voelen zonder daar een interpretatie aan te geven.

Tip 8
Gedachten lezen kunnen beperkend en gevaarlijk zijn.
Het komt veel te vaak voor dat we ‘denken te weten wat een ander denkt’ en er dan helemaal naast zitten, met alle gevolgen van dien. Het beste wat je kunt doen is de volgende zinnen gebruiken:
• Ik vul nu even in, en vergeef me als ik het fout heb, …..(invulling)
• Voel je vrij om af te wijzen wat ik ga zeggen als het niet van toepassing is op jou.
Ik denk……(invulling)
Zo hou je de relatie met de ander gezond.

Tip 9
Open communicatie, niet-oordelend communiceren, begint met je er van bewust te zijn dat jij de ander niet bent. Dat wat jij denkt, de manier waarop jij voelt, wat jij belangrijk vindt, niet is wat de ander denkt, voelt of belangrijk vindt. Ieder mens heeft namelijk gelijk vanuit zijn eigen ervaring. Ieder mens heeft een eigen
ervaringswereld.

Tip 10
Elk oordeel is een of-of grens en zolang je de wereld vanuit grenzen benadert zal het en-en denken je ontgaan. Oordelen werken beklemmend, beperken je en halen je weg uit de werkelijkheid. We doen het zo snel, we doen het zo makkelijk, we ‘vinden’ vaak ergens iets van. Voor ons denken is alles zwart of wit, onder of boven. Je denkt in ‘of-of’ in plaats van ‘en-en’. Het gevolg is een vol, strak hoofd en een humeurig gedrag.

Lock down nieuwsbrief

Ga voorbij de verwachting, dan gebeurt het. Wát gebeurt er dan? Nou…. dan voel je je ontspannen, blij, vrij, mild, veilig, vrolijk, onbevangen, geliefd, stressvrij, ruim, energiek, sterk, bruisend, zelfverzekerd, succesvol, verbonden, comfortabel, dankbaar, trots, waardevol en nog veel meer…….

Tip 1:
Zit je vast in een (negatieve) verwachting? Dan is deze oefening een aanrader!
• Voel de verwachting en richt je ogen naar beneden. Doorvoel goed.
• Houd het gevoel van de verwachting vast, terwijl je je ogen nu recht vooruit richt. Er gebeurt iets.
• Houd vast, terwijl je je ogen naar boven richt. Voel de verandering die ontstaat en handel hiernaar.

Tip 2:
Je vraagt iets aan een familielid of een van je kennissen en krijgt te horen dat het niet uitkomt of zoiets. Je voelt je teleurgesteld en je vindt dat er wel wat meer inlevingsvermogen zou mogen zijn. Dat je meer voor elkaar over zou moeten hebben. Hier zit een tegenstrijdigheid in: jij vindt dat de ander iets voor jou over moet hebben en moppert over het gebrek aan empathie. Maar jij hebt kennelijk niets over voor de ander die ‘nee’ zegt. Zo wil je inlevingsvermogen, maar je krijgt verwijdering (in je hoofd): de ander moet zo denken of doen zo als jij dat vindt. En dit is weer een verwachting. Wat een gedoe toch.

Tip 3:
Je verwachtingen zorgen ervoor dat je het leven steeds op één manier benadert, namelijk de manier die aansluit bij je verwachtingen. Het hebben van verwachtingen geeft je een vals gevoel van controle. Het leven doet gewoon zijn ding en maakt zich niet druk over wat jij ervan verwacht. Zie het als die autootje in een attractiepark. Je houdt voortdurend het stuur vast in de illusie dat jij bepaalt hoe de auto rijdt. Op een bepaald moment besef je echter dat je het stuur ook los kunt laten, en dat de auto dan precies de route rijdt zoals bedoeld is dat hij rijdt. Het leven is zoals dat autootje, je mag het stuur écht loslaten.

Tip 4:
Ontmasker subtiele verwachtingen. Soms is het lastig om verwachtingen te herkennen omdat ze zo subtiel zijn. Je kunt ze ontmaskeren door op het woord ‘moeten’ te letten. Sta gedurende de dag eens stil bij wat allemaal van jezelf moet. Misschien moet je de trein van acht uur halen, moet je partner het eten klaar hebben als je thuiskomt en moeten je buren ’s avonds stil zijn. Als je van deze verwachtingen bewust bent, kun je ze makkelijker loslaten.

Tip 5:
Stop met ‘Als…, dan…’-denken. Het is verleidelijk om te denken: ‘Als ik die nieuwe baan heb, dan ben ik pas echt gelukkig’ of ‘Als ik een strakkere buik heb, dan vind ik mezelf pas echt mooi’. Deze gedachten staan je geluk in de weg. Je leeft vanuit een houding van gebrekkigheid, een tekort en soms zelfs wanhoop. En die uitstraling kan je best missen. Ja toch?

Tip 6:
De hele dag door bestempelen we situaties als negatief en positief. Denk aan de trein die voor je neus wegrijdt (negatief), een warme kop koffie (positief) en een vervelende opmerking van een collega (negatief). In plaats van alles zo zwart-wit te bekijken, kun je ook de onbewuste overtuiging: ‘alles moet zo gaan zoals ik dat wil’ veranderen in een bewuste overtuiging: ‘niets hoeft te gaan zoals ik dat wil’. Je hebt er toch geen vat op. Vooral die bewuste overtuiging hardop zeggen scheelt je een berg onnodige emoties.

Tip 7:
Verwachtingen kunnen een hoop relaties verpesten. Vooral als deze verwachtingen uitgesproken worden. Als je altijd wilt dat je partner om 18.00 uur ’s avonds thuis is omdat jij dan de maaltijd op tafel kan zetten, wordt deze verwachting vroeg of laat een frustratie voor allebei. Als je wat losser met je verwachtingen om gaat, kunnen er zinvolle gesprekken over jouw verwachting ontstaan die tot uiteindelijk tot overeenstemming leiden. De moeite waard!

Tip 8:
Omgaan met een verwachting die niet uitkomt en de teleurstelling die daarop volgt, doe je met positieve én met negatieve gedachten. Je zou verwachten dat alleen de positief ingestelde mensen mentaal sterk zijn. Dat is niet waar. Het ligt aan je flexibiliteit. Je krijgt altijd met teleurstellingen te maken in je leven, dus kun je er beter op voorbereid zijn. Alles kan anders lopen. Als je dit in jezelf opslaat is je glas altijd half vol. Dit maakt dat je ook snel weer nieuwe mogelijkheden ziet.