Tips nieuwsbrieven Carmen de Haan 2021

Lock down nieuwsbrief

Ga voorbij de verwachting, dan gebeurt het. Wát gebeurt er dan? Nou…. dan voel je je ontspannen, blij, vrij, mild, veilig, vrolijk, onbevangen, geliefd, stressvrij, ruim, energiek, sterk, bruisend, zelfverzekerd, succesvol, verbonden, comfortabel, dankbaar, trots, waardevol en nog veel meer…….

Tip 1:
Zit je vast in een (negatieve) verwachting? Dan is deze oefening een aanrader!
• Voel de verwachting en richt je ogen naar beneden. Doorvoel goed.
• Houd het gevoel van de verwachting vast, terwijl je je ogen nu recht vooruit richt. Er gebeurt iets.
• Houd vast, terwijl je je ogen naar boven richt. Voel de verandering die ontstaat en handel hiernaar.

Tip 2:
Je vraagt iets aan een familielid of een van je kennissen en krijgt te horen dat het niet uitkomt of zoiets. Je voelt je teleurgesteld en je vindt dat er wel wat meer inlevingsvermogen zou mogen zijn. Dat je meer voor elkaar over zou moeten hebben. Hier zit een tegenstrijdigheid in: jij vindt dat de ander iets voor jou over moet hebben en moppert over het gebrek aan empathie. Maar jij hebt kennelijk niets over voor de ander die ‘nee’ zegt. Zo wil je inlevingsvermogen, maar je krijgt verwijdering (in je hoofd): de ander moet zo denken of doen zo als jij dat vindt. En dit is weer een verwachting. Wat een gedoe toch.

Tip 3:
Je verwachtingen zorgen ervoor dat je het leven steeds op één manier benadert, namelijk de manier die aansluit bij je verwachtingen. Het hebben van verwachtingen geeft je een vals gevoel van controle. Het leven doet gewoon zijn ding en maakt zich niet druk over wat jij ervan verwacht. Zie het als die autootje in een attractiepark. Je houdt voortdurend het stuur vast in de illusie dat jij bepaalt hoe de auto rijdt. Op een bepaald moment besef je echter dat je het stuur ook los kunt laten, en dat de auto dan precies de route rijdt zoals bedoeld is dat hij rijdt. Het leven is zoals dat autootje, je mag het stuur écht loslaten.

Tip 4:
Ontmasker subtiele verwachtingen. Soms is het lastig om verwachtingen te herkennen omdat ze zo subtiel zijn. Je kunt ze ontmaskeren door op het woord ‘moeten’ te letten. Sta gedurende de dag eens stil bij wat allemaal van jezelf moet. Misschien moet je de trein van acht uur halen, moet je partner het eten klaar hebben als je thuiskomt en moeten je buren ’s avonds stil zijn. Als je van deze verwachtingen bewust bent, kun je ze makkelijker loslaten.

Tip 5:
Stop met ‘Als…, dan…’-denken. Het is verleidelijk om te denken: ‘Als ik die nieuwe baan heb, dan ben ik pas echt gelukkig’ of ‘Als ik een strakkere buik heb, dan vind ik mezelf pas echt mooi’. Deze gedachten staan je geluk in de weg. Je leeft vanuit een houding van gebrekkigheid, een tekort en soms zelfs wanhoop. En die uitstraling kan je best missen. Ja toch?

Tip 6:
De hele dag door bestempelen we situaties als negatief en positief. Denk aan de trein die voor je neus wegrijdt (negatief), een warme kop koffie (positief) en een vervelende opmerking van een collega (negatief). In plaats van alles zo zwart-wit te bekijken, kun je ook de onbewuste overtuiging: ‘alles moet zo gaan zoals ik dat wil’ veranderen in een bewuste overtuiging: ‘niets hoeft te gaan zoals ik dat wil’. Je hebt er toch geen vat op. Vooral die bewuste overtuiging hardop zeggen scheelt je een berg onnodige emoties.

Tip 7:
Verwachtingen kunnen een hoop relaties verpesten. Vooral als deze verwachtingen uitgesproken worden. Als je altijd wilt dat je partner om 18.00 uur ’s avonds thuis is omdat jij dan de maaltijd op tafel kan zetten, wordt deze verwachting vroeg of laat een frustratie voor allebei. Als je wat losser met je verwachtingen om gaat, kunnen er zinvolle gesprekken over jouw verwachting ontstaan die tot uiteindelijk tot overeenstemming leiden. De moeite waard!

Tip 8:
Omgaan met een verwachting die niet uitkomt en de teleurstelling die daarop volgt, doe je met positieve én met negatieve gedachten. Je zou verwachten dat alleen de positief ingestelde mensen mentaal sterk zijn. Dat is niet waar. Het ligt aan je flexibiliteit. Je krijgt altijd met teleurstellingen te maken in je leven, dus kun je er beter op voorbereid zijn. Alles kan anders lopen. Als je dit in jezelf opslaat is je glas altijd half vol. Dit maakt dat je ook snel weer nieuwe mogelijkheden ziet.